ACTIVITAT D'IDEES PRÈVIES
Títol
Saps on passa a Catalunya?
Grup
3r - 4t, Cicle Mitjà
3r - 4t, Cicle Mitjà
Material
Despertar l’interès i motivar a l’alumnat a conèixer com està organitzat el territori de Catalunya a partir de les característiques bàsiques i els llocs simbòlics que conformen l’indret.
Explicació i procediment
Aquesta activitat inicial, d’idees prèvies, consisteix a motivar i captar l'interès dels alumnes per l’organització territorial del seu país. En primer lloc, es faran 3 grups. Es repartirà un fragment de text diferent a cada grup.
Exemple text 1:
“El passat diumenge 3 de març es va celebrar el campionat de windsurf del món. Van participar els millors esportistes d’arreu, i es va escollir aquesta població, ja que es troba prop de França i no està lluny dels aeroports de Barcelona i Girona. El vent més adient és la Tramuntana, així doncs en trobar-nos al Nord de Catalunya, van poder gaudir d’unes condicions de vent molt bones.”
Exemple text 2:
"Un excursionista ahir a la nit va haver de ser rescatat del cim del Pedraforca. Al lloc dels fets s'hi van desplaçar diferents dotacions de bombers, serveis mèdics i de seguretat de la mateixa comarca i les veïnes.”
Exemple text 3:
“La falta de platges per refrescar-se a l’estiu, obliga als més calorosos apropar-se a piscines, rius, pantans i fins i tot, basses de reg. Aquests són alguns dels indrets on els habitants d’interior acudeixen a refrescar-se. Alguns d’aquests són els lleidatans, els noguerencs i els segarrencs..”
Possibles preguntes, que poden sorgir per part dels nens i les nenes de cicle mitjà després de fer una lectura dels tres textos:
- 1 mapa mida pòster amb la silueta de cada comarca
- 3 textos amb notícies (redactats per les mestres)
- post-its
- bolígrafs
Despertar l’interès i motivar a l’alumnat a conèixer com està organitzat el territori de Catalunya a partir de les característiques bàsiques i els llocs simbòlics que conformen l’indret.
Explicació i procediment
Aquesta activitat inicial, d’idees prèvies, consisteix a motivar i captar l'interès dels alumnes per l’organització territorial del seu país. En primer lloc, es faran 3 grups. Es repartirà un fragment de text diferent a cada grup.
Els textos situaran el lector en una zona de Catalunya, explicant característiques, nomenant monuments o citant altra informació rellevant de l’indret. El grup de treball ha d’aconseguir situar la zona afectada en el mapa i preparar una explicació als seus companys com més concreta millor, perquè s’entengui on ha passat. Molts d’ells poden situar al primer moment si es troba a la costa, a la muntanya o a l’interior, però amb això no en tenen prou, ja que hi ha molt de mapa i estem parlant d’un lloc en concret. Així doncs, segurament es plantejaran preguntes (que escriuran als post-its) i serà a partir del seu coneixement previ que començarem a treballar amb el temari. Al cap d’uns mesos estaran preparats per exposar als seus companys tota la informació que han après sobre la zona de Catalunya que parla el seu fragment de text (les comarques, municipis, llocs característics…).
A continuació hi ha exemples de textos que es podrien utilitzar per a la sessió prèvia al contingut de l’assignatura:
“El passat diumenge 3 de març es va celebrar el campionat de windsurf del món. Van participar els millors esportistes d’arreu, i es va escollir aquesta població, ja que es troba prop de França i no està lluny dels aeroports de Barcelona i Girona. El vent més adient és la Tramuntana, així doncs en trobar-nos al Nord de Catalunya, van poder gaudir d’unes condicions de vent molt bones.”
Exemple text 2:
"Un excursionista ahir a la nit va haver de ser rescatat del cim del Pedraforca. Al lloc dels fets s'hi van desplaçar diferents dotacions de bombers, serveis mèdics i de seguretat de la mateixa comarca i les veïnes.”
Exemple text 3:
“La falta de platges per refrescar-se a l’estiu, obliga als més calorosos apropar-se a piscines, rius, pantans i fins i tot, basses de reg. Aquests són alguns dels indrets on els habitants d’interior acudeixen a refrescar-se. Alguns d’aquests són els lleidatans, els noguerencs i els segarrencs..”
Possibles preguntes, que poden sorgir per part dels nens i les nenes de cicle mitjà després de fer una lectura dels tres textos:
- Què és una comarca?
- És possible que igual que l’escola ens organitzem en cursos, Catalunya s’organitzi en comarques?
- Els tres textos se situen en diferents zones de Catalunya?
- A quina comarca es troba l’escola?
- Quina diferència hi ha entre una comarca i un país?
- Jo he estat a un lloc prop dels Pirineus, com es diu?
- etc.
Grup que ha elaborat la correcció: Oriol Gómez, Sílvia Martínez, Adrià Martínez i Berta Medina.
ResponEliminaEn funció de la nostra rubrica, procedim a avaluar l'activitat d'idees prèvies.
Per començar creiem que és un activitat molt original i que utilitza uns bons recursos perquè sigui funcional i significativa per tots els alumnes. A més, a més està contextualitzada i és molt interessant.
Creiem que és una bona activitat d'introducció i coneixement de les idees prèvies, ja que motiva, serveix per veure el nivell de l'alumnat, incita a fer moltes preguntes i potencia l'autonomia dels infants.
Pel que fa al desenvolupament de l'activitat, aquesta s'adapta al nivell d'exigència de la ZDP dels i les alumnes. Hi ha una forta relació amb les idees prèvies que aquests/es posseeixen, utilitza recursos molt originals i adequat fet que la fa creativa, significativa i funcional.
En la finalització de l'activitat hi inclou una posada en comú dels aspectes treballats, tot i que no hi trobem una profunda reflexió sobre aquests. Tot i això, genera expectatives i interès per seguir treballant els continguts.
L'estructura i els aspectes formals fallen pel que fa a la redacció, pel fet que la cohesió no és del tot clara, fet que dificulta la comprensió de l'activitat.
Utilitza una molt bona metodologia, ja que és activa, dinàmica i amb l'alumne com a protagonista. A més, És coherent, adient i correspon adequadament amb l'activitat. No és sexista i és inclusiva tot i que es podria tenir en compte les regions dels infants que no tenen família catalana. Es treballen continguts i competències i segueix l'objectiu marcat a l'inici.
Així doncs, creiem que és una molt bona activitat perquè l'alumne és el protagonista en tot moment i és un aprenentatge molt vivencial i significatiu que treballa a través de competències sense deixar de banda els continguts. Tot i així, el redactat en algunes parts es podria millorar perquè fos més clar.
Segons la nostra rúbrica la nota final, tot i el redactat, correspon a un 9. Bona feina, és una bona activitat que ens agradaria fer!!
Hola noies!
ResponEliminaEns sembla molt interessant la vostra proposta d'activitat. Pensem que és una bona manera d'introduir el concepte d'organització política i geogràfica de Catalunya. Tanmateix, després de crear una rúbrica d'avaluació, ens agradaria plantejar-vos algunes qüestions que pensem que us podrien ajudar a millorar la vostra pràctica. Podeu trobar la nostra rúbrica d'avaluació al nostre blog, per tal de comprendre les suggeriments que us presentem a continuació:
A grans trets, valorem molt positivament aquesta activitat, ja que el mestre atribueix un rol actiu a l'alumne, convertint-lo així, en el principal responsable del seu aprenentatge. Així doncs, pensem que el fet que l'alumne hagi de buscar els recursos necessaris per localitzar geogràficament un lloc del mapa, fa que la recerca i l'aprenentatge esdevingui significatiu.
Tanmateix, un altre aspecte que valorem és que el mestre utilitza una gran varietat de materials adequats, interessants, coherents i connectats amb l'entorn, com a principals fonts de coneixement. Aquest aspecte es troba complementat per l'agrupament dels alumnes, aconseguint que el treball esdevingui cooperatiu.
No obstant això, pensem que respecte a les idees prèvies, el mestre pretén considerar-les tot i que no sap o no té l'ocasió de connectar-les amb la dinàmica de l'aula. També, pel que fa al contingut, malgrat que són exposats apropiadament i compleixen els aspectes curriculars de l'etapa, creiem que s'haurien de manera que propiciïn un aprenentatge de tipus més competencial i, per tant, aplicables en d'altres contextos.
Per tal de millorar la vostra activitat, nosaltres potser us suggeriríem que, en lloc de que el mestre plantegi les notícies, aquesta tasca sigui compartida entre el docent i els alumnes. Per a fer-ho, es pot portar un diari a l'aula; utilitzar diaris electrònics; buscar cartells de fires, concursos; etc.
Finalment, us proposem que feu un breu apunt sobre la gestió temporal de l'activitat.
Us animem a continuar treballant en aquesta línia, perquè arribareu molt lluny.
Maria Aupí, Cristina Estragués, Anna José i Sònia Serrat.
Benvolgudes;
ResponEliminaLa idea és bona però no crec que funcioni del tot. És difícil que els alumnes s'engresquin a partir d'aquests textos i que s'interessin per l'organització de Catalunya. Potser tenen raó les vostres companyes quan diuen que seria millor fer servir textos de notícies reals. Crec que heu de millorar la informació que doneu als alumnes.